Delenie spamäti v obore do 100

04. 11. 2016 | Rudolf Zrebný

Ako vydelíme spamäti 72:6? Pozrite sa na nasledujúci postup, pritom nezabudnite, že riešenie bude iba vo vašej hlavičke :) najskôr si spravíme rozklad čísla 72 na 2 sčítance ... 72 = 60 + 12 potom samostatne vydelíme číslom 6 každý zo sčítancov, teda 60:6=10, 12:6=2 vzniknuté súčiny sčítame ... 10+2=12... čítať viac

Násobenie spamäti v obore do 100

02. 11. 2016 | Rudolf Zrebný

Ako vynásobíme spamäti 21·4? Postup je jednoduchý, ale nezabudnite, že celý postup riešenie bude iba vo vašej hlavičke :) najskôr si spravíme rozklad čísla 21 na 2 časti ... 21 = 20 + 1 potom samostatne vynásobíme číslom 4 každú časť, teda 20·4=80, 1·4=4 výsledky sčítame ... 80+4=84 21·4=84 Postup... čítať viac

Sčítanie prirodzených čísel

05. 10. 2016 | Rudolf Zrebný

Ak chceme sčítať napr. dve prirodzené čísla 35 a 40, tak v rovnosti 35 + 40 = 75 nazývame čísla 35, 40 sčítance a číslo 75 je ich súčet. sčítanec + sčítanec = súčet Ak máte s počítaním pod sebou problém, skúste sa pozrieť na výpočet daných príkladov v nasledovnom... čítať viac

Zaokrúhľovanie prirodzených čísel

04. 10. 2016 | Rudolf Zrebný

Ako zaokrúhľujeme prirodzené čísla? Na túto otázku dostanete odpoveď v nasledujúcej tabuľke a súvisiacom príklade. Pri zaokrúhľovaní sa riadime vždy podľa číslice nižšieho rádu. Pomôcka na zaokrúhľovanie: Ak je číslica, ktorá rozhoduje >=5 zaokrúhlime nahor, ak je číslica, ktorá rozhoduje < 5 zaokrúhlime nadol. Naučte sa rýchlo zaokrúhľovať pomocou tohto... čítať viac

Usporiadanie prirodzených čísel

03. 10. 2016 | Rudolf Zrebný

Ako usporadúvame prirodzené čísla podľa veľkosti od najmenšieho po najväčšie (vzostupne) alebo od najväčšieho po najmenšie (zostupne) si ukážeme na jednoduchom príklade. Ale ešte pretým si pozrite video, kde si vysvetlíme, aký je rozdiel medzi vzostupne a zostupne. Príklad: Usporiadajte vzostupne čísla 34, 2354, 12, 87, 234, 324, 543, 876,... čítať viac

Porovnávanie prirodzených čísel

02. 10. 2016 | Rudolf Zrebný

Pamätáte si už, že z dvoch prirodzených čísel je menšie vždy to, ktoré je bližšie k začiatku číselnej osi? Pamätáte.  A ak nie tak sa pozrite opäť na znázorňovanie čísel na číselnej osi (link). A ako zapíšeme skutočnosť, že napr. číslo 2 je menšie ako číslo 5 ? Takto: 2<5 Príklad... čítať viac

Znázorňovanie prirodzených čísel na číselnej osi

01. 10. 2016 | Rudolf Zrebný

Ako môžeme graficky znázorniť prirodzené číslo bez toho, aby sme kreslili stromčeky, domčeky, jabĺčka, guličky, ...? Jednoducho, pomocou číselnej osi. Pamätáte si, čo je číselná os? Ako znázorňujeme čísla na číselnej osi? Ak nie, tak si osviežime pamäť obrázkami: počítame po jednotkách počítame po desiatkach počítame po stovkách Pamätajte si:... čítať viac

Prehľad číselných množín

23. 08. 2016 | Rudolf Zrebný

Prirodzené čísla množinu všetkých prirodzených čísel označujeme N; sú to čísla 1, 2, 3, 4, 5, ...; je ich nekonečne veľa; Celé čísla množinu všetkých celých čísel označujeme Z; sú to čísla ..., -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, ...; patria tam teda všetky prirodzené čísla, nula a všetky... čítať viac

Význam mocnín, čítanie a zapisovanie mocnín

25. 08. 2013 | Rudolf Zrebný

Spomínate si na úlohu o roľníkovi v článku Vytvorenie predstavy o veľkých číslach? Prvý deň mal dať sedliak roľníkovi nájomné za pôdu 5 zrniek pšenice a každý ďalší deň dvojnásobok toho, čo v predošlý.Aké nájomné zaplatí sedliak napr. za 6 dní? Zapíšeme nasledovne:5 * 2 * 2 * 2 *... čítať viac

Poznávame desatinné čísla, čítanie a zapisovanie desatinných čísel

18. 09. 2009 | Rudolf Zrebný

Asi každý z vás vie, že 1 m = 10 dm, 1m = 100 cm, 1 m = 1000 mm, 1 km = 1000 m, 1 km = 10 000 dm, 1 km = 100 000 cm, ... Vedeli by ste doplniť správne hodnoty do nasledovných rovností? 1 dm = .... m 1 cm = .... m 1 mm = .... m atď. Tí z vás, ktorým niečo hovorí pojem zlomok vedia, že na prázdne miesta... čítať viac

Usporiadanie zlomkov

04. 06. 2009 | Rudolf Zrebný

Pri usporiadaní zlomkov vzostupne (od najmenšieho po najväčší) alebo zostupne (od najväčšieho po najmenší) je vhodné využiť rozširovanie a krátenie zlomkov. Ak je to možné, upravíme všetky zlomky na základný tvar. Ďalej nájdeme najmenší spoločný násobok všetkých menovateľov porovnávaných zlomkov. Následne všetky zlomky upravíme rozšírením na spoločného menovateľa (najmenší spoločný... čítať viac