Rozvinutý tvar čísla

15. 05. 2009 | Rudolf Zrebný

Pozrime sa teraz bližšie na číslo 257. Už vieme, že v tomto čísle máme 2 stovky, 5 desiatok a 7 jednotiek. Vedeli by sme vyjadriť dané číslo peniazmi? Skúste opäť na pripravené plátno preniesť bankovky a mince v hodnote 257 EUR: Koľkokrát je na ploche bankovka 100 EURO? Dva krát.... čítať viac

Porovnávanie zlomkov

13. 05. 2009 | Rudolf Zrebný

Porovnávať čísla pravdepodobne všetci viete. A tí, ktorí to nevedia, môžu si porovnávanie čísel zopakovať v článku Porovnávanie prirodzených čísel. Prejdime si teda jednotlivé prípady, ktoré môžu nastať. Porovnávame zlomky, ktoré majú rovnaký menovateľ: Z dvoch zlomkov, ktoré majú rovnakého menovateľa je väčší ten, ktorého čitateľ je väčší. < lebo... čítať viac

Znázorňovanie celých čísel na číselnej osi

11. 05. 2009 | Rudolf Zrebný

Ako znázorníme na číselnej osi prirodzené čísla už vieme, ale čo s číslami zápornými? Ako ich zobrazíme na číselnej osi? Mnohí z vás si spomenuli na teplomer - úžasná ukážka číselnej osi. Pozrime sa naň bližšie. čítať viac

Poznáme nové pojmy – pomer, prevrátený pomer, postupný pomer

29. 04. 2009 | Rudolf Zrebný

Zazvonilo na prestávku a v triede bol zrazu obrovský hluk - ako zvyčajne. V poslednej lavici to vrelo obzvlášť. Janko a Peter sa hádali, kto má viac poštových známok vo svojom albume. „Ja mám aspoň o 25 známok viac ako ty!“ - tvrdil Janko. Peter mu oponoval: „To určite, viac... čítať viac

Určenie jedného percenta

23. 04. 2009 | Rudolf Zrebný

S označením „%“ ste sa určite už stretli. Napr. pred voľbami – preferencie jednotlivých politických strán, pri vyjadrení zastúpenia jednotlivých národností žijúcich v našej peknej krajine, na rôznych letákoch – 50% zľava a pod. Čo teda znamená 1 %? Čítame „jedno percento“. 1 percento predstavuje jednu stotinu základu. Platí teda:... čítať viac

Porovnávanie a usporiadanie desatinných čísel

16. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Porovnávanie a usporadúvanie desatinných čísel bude najlepšie ukázať na niekoľkých riešených príkladoch a následne sa môžete presunúť do časti neriešených príkladov, kde si získané poznatky precvičíte. Porovnanie dvoch desatinných čísel Príklad 1: Ktoré z čísel 234,5645 a 234,54659 je väčšie? Riešenie: Pri porovnávaní dvoch desatinných čísel je najjednoduchšie podpísať desatinné... čítať viac

Usporiadanie celých čísel

10. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Ukážeme si usporiadanie záporných čísel od najmenšieho po najväčšie, čiže vzostupne, na jednoduchom príklade. Príklad 1: Usporiadajte vzostupne dané záporné čísla: Riešenie: Zapíšeme si dané čísla bez „-“ a usporiadame ich ako prirodzené čísla od najmenšieho po najväčšie, tak ako je to vysvetlené v článku ... čítať viac

Porovnávanie celých čísel

08. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Porovnávať prirodzené čísla ste sa naučili v článku Porovnávanie prirodzených čísel. Teraz si ukážeme ako porovnávame celé čísla. Porovnávanie dvoch záporných čísel Pozrite sa na nasledovné vyobrazené stupnice teplomera. Nižšia teplota je v prípade A alebo v prípade B? Určite by ste povedali, že nižšia teplota je v prípade B.... čítať viac

Opačné čísla

06. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Ku každému celému kladnému číslu je priradené celé záporné číslo. Samozrejme to platí i naopak. Napríklad k číslu 56 je priradené číslo -56, ktoré nazývame opačné číslo k číslu 56. Alebo k číslu -7 je priradené opačné číslo 7. Príklad 1: K číslam 6; 78; -5; 40; -12 napíšte opačné... čítať viac

Čítanie a zapisovanie celých čísel

04. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Ako čítame a zapisujeme prirodzené čísla ste sa dozvedeli v článku Čítanie a zapisovanie prirodzených čísel. Keďže prirodzené čísla sú časťou celých čísel, tak teraz si ukážeme iba to ako sa zapisujú a čítajú záporné celé čísla. Napr. -708 ... vidíte, že v zápise záporného čísla je jediným rozdielom „znamienko... čítať viac

Potrebujeme celé čísla?

02. 02. 2009 | Rudolf Zrebný

Ak by sme mali odčítať od menšieho prirodzeného čísla väčšie, tak nedokážeme určiť rozdiel v množine prirodzených čísel. Aby sme tento rozdiel dokázali určiť, potrebujeme zaviesť záporné čísla, ktoré sú opačné k tzv. kladným číslam. Niekto by povedal: „Veď je to nezmysel. Ak má niekto 5 jabĺk, ako mu môžem... čítať viac