Násobenie a delenie prirodzených čísel v obore do 10 000 – Príprava na monitor 9 (prijímacie skúšky na SŠ) z matematiky
Ďalší z testov, ktorý vás pripraví na prijímacie skúšky z matematiky na stredné školy a samozrejme aj na Monitor 9. V tomto teste sa venujeme celku Násobenie a delenie prirodzených čísel v obore do 10 000.
Konkrétne si postupne spolu prejdeme témy:
- Násobenie a delenie spamäti v obore do 100.
- Násobenie ako postupné sčítavanie a delenie na rovnaké časti aj ako postupné odoberanie.
- Násobenie a delenie po častiach (propedeutika distributívnosti).
- Násobenie súčtu a rozdielu jednociferným číslom v obore do 100.
- Delenie so zvyškom.
- Delenie (propedeutika) so zvyškom v obore do 100.
- Násobenie a delenie jednoduchých čísel spamäti.
- Násobenie a delenie písomne jednociferným číslom v obore do 10 000 (pomocou kalkulačky aj dvojciferným a trojciferným číslom).
- Riešenie aplikačných úloh a úloh rozvíjajúcich špecifické myslenie s vyuţitím násobenia a delenia (aj ako propedeutika zlomkov, propedeutika pomeru).
Záverečný prehľad
Správne zodpovedaných 0 z 25 otázok
Otázky:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
Informácie
Test obsahuje 25 otázok, ak máte pri riešení problém, využite nápovedu.
Je nám ľúto, tento kvíz môžete skúsiť iba raz.
Kvíz sa spúšťa...
Musíte sa prihlásiť, aby ste mohli začať kvíz.
Aby ste mohli vyplniť tento kvíz, musíte najprv spraviť tento:
Výsledky
Odpovedali ste správne na 0 z 25 otázok
Váš čas:
Čas vypršal
Získali ste 0 z 0 bodov, (0)
Priemerný výsledok |
|
Váš výsledok |
|
Kategórie
- Aritmetika 0%
Umiestnenie | Meno | Zapísaný dňa | Body | Výsledok |
---|---|---|---|---|
Tabuľka sa načítava | ||||
Žiadne dáta | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- Zodpovedané
- Označené otázky
-
Otázka 1 / 25
1. Otázka
Bodové ohodnotenie: 8Doplňte chýbajúce čísla tak, aby platila rovnosť.
-
a) 5·7= (35)
b) 3· (7)=21
c) (8)·7=56
d) 5·9= (45)
e) 9· (3)=27
f) (4)·8=32
g) 7·7= (49)
h) 8· (5)=40
Správne 8 / 8BodyNesprávne / 8 BodyNápoveda
Ako vám pomôžem pri tejto otázke? :) Musíte sa naučiť malú násobilku… A tu je!
-
a) 5·7= (35)
-
Otázka 2 / 25
2. Otázka
Bodové ohodnotenie: 7Vypočítajte neznáme číslo, ktoré sa skrýva pod premennou (písmenom):
-
a) x·3=27 ...... x = (9)
b) a·7=35 ...... a = (5)
c) 9·6=y ...... y = (54)
d) 5·8=f ...... f = (40)
e) 4·s=12 ...... s = (3)
f) u·9=36 ...... u = (4)
g) 5·9=w ...... w = (45)
Správne 7 / 7BodyNesprávne / 7 BodyNápoveda
Naučte sa násobilku!
-
a) x·3=27 ...... x = (9)
-
Otázka 3 / 25
3. Otázka
Bodové ohodnotenie: 8Pozorne si prečítajte každú vetu, neznáme číslo si označte písmenom, vypočítajte ho a k danej vete priraďte ťahaním správny výsledok.
Zoraď prvky
- 8
- 6
- 9
- 9
- 8
- 30
- 27
- 32
- 7
- 5
- 35
- 56
-
Neznáme číslo je 5-krát menšie ako číslo 40.
-
Ktoré číslo musíme vynásobiť číslom 7, aby vznikol súčin 42?
-
Neznáme číslo je 8-krát menšie ako číslo 72.
-
Súčin čísla 5 a neznámeho čísla je 45.
-
Číslo 56 je súčinom čísla 7 a neznámeho čísla.
-
Ktoré neznáme číslo treba vydeliť číslom 6, aby ste získali číslo 5?
-
Ktoré číslo je potrebné vydeliť číslom 3, aby vznikol podiel 9?
-
Určte delenec, ak deliteľ je 4 a podiel 8.
Správne 8 / 8BodyNesprávne / 8 BodyNápoveda
Pozorne sledujte:
“Číslo a je 3-krát väčšie ako číslo 5.” ….. a = 3 · 5
“Číslo a je 2-krát menšie ako číslo 9.” ….. a = 9 : 2
“Číslo a je trojnásobkom čísla 7.” ….. a = 3 · 7
-
Otázka 4 / 25
4. Otázka
Bodové ohodnotenie: 3O koľko je 3·81 menšie ako 7·48?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Najskôr vynásobte 3·81 a 7·48. Potom vzniknuté súčiny odčítajte.
-
Otázka 5 / 25
5. Otázka
Bodové ohodnotenie: 13Vynásobte spamäti:
-
a) 11·6= (66)
b) 8·12= (96)
c) 26·2= (52)
d) 2·17= (34)
e) 22·4= (88)
f) 2·14= (28)
g) 14·4= (56)
h) 2·18= (36)
i) 17·4= (68)
j) 4·14= (56)
k) 23·3= (69)
l) 2·29= (58)
m) 15·6= (90)
Správne 13 / 13BodyNesprávne / 13 BodyNápoveda
Pomôžte si rozkladom väčšieho čísla na 2 sčítance, ktoré vynásobíte menším číslom a vzniknuté súčty sčítajte. Pozrite sa na nasledujúci článok – https://pohodovamatematika.sk/nasobenie-spamati-obore-do-100.html
-
a) 11·6= (66)
-
Otázka 6 / 25
6. Otázka
Bodové ohodnotenie: 9Priraďte správne výsledky:
Zoraď prvky
- 84
- 78
- 85
- 96
- 98
- 96
- 72
- 44
- 57
-
12·7 =
-
26·3 =
-
5·17 =
-
6·16 =
-
7·14 =
-
8·12 =
-
3·24 =
-
22·2 =
-
19·3 =
Správne 9 / 9BodyNesprávne / 9 BodyNápoveda
Pomôže vám pripravený článok https://pohodovamatematika.sk/nasobenie-spamati-obore-do-100.html.
-
Otázka 7 / 25
7. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Akú dĺžku má stromoradie, ak sa v ňom nachádza 12 stromov a vzdialenosť susedných stromov je 4 metre?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
V takomto prípade vám určite pomôže nákres (všimnite si – 3 stromy, ale 2·4=8 metrov):
-
Otázka 8 / 25
8. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Peter prejde za hodinu 4 km, Andrej je na bicykli 11-krát rýchlejší. Koľko kilometrov prejde Andrej za 1 hodinu a za 2 hodiny?
- Andrej prejde za 1 hodinu (44) km. Za 2 hodiny prejde (88) km.
Správne 2 / 2BodyNesprávne / 2 BodyNápoveda
Andrej prejde za 1 hod. 11-krát viac km ako Peter, preto jeho rýchlosť vypočítame: 11·4 = … Koľko prejde Peter za 2 hodiny už ľahko zistíte :)
-
Otázka 9 / 25
9. Otázka
Bodové ohodnotenie: 1Koľko hodín majú 3 dni, ak viete, že 1 deň má 24 hodín?
Správne
Nesprávne
-
Otázka 10 / 25
10. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2V balíku sa nachádza 25 metrov dlhé pletivo. Koľko metrov dlhý plot vytvoríme z 3 takýchto balíkov pletiva?
Správne
Nesprávne
-
Otázka 11 / 25
11. Otázka
Bodové ohodnotenie: 11Vypočítajte spamäti:
-
a) 48 : 3 = (16)
b) 34 : 17 = (2)
c) 72 : 6 = (12)
d) 39 : 13 = (3)
e) 72 : 6 = (12)
f) 66 : 11 = (6)
g) 39 : 3 = (13)
h) 34 : 17 = (2)
i) 77 : 7 = (11)
j) 85 : 17 = (5)
k) 64 : 4 = (16)
Správne 11 / 11BodyNesprávne / 11 BodyNápoveda
Ako postupovať pri delení spamäti zistíte v článku https://pohodovamatematika.sk/delenie-spamati-obore-do-100.html.
-
a) 48 : 3 = (16)
-
Otázka 12 / 25
12. Otázka
Bodové ohodnotenie: 272 žiakov je potrebné rozdeliť do 6 družstiev. Koľko žiakov bude v jednom družstve?
- V jednom družstve bude (12) žiakov.
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Keďže ideme žiakov rozdeliť do 6 skupín, získame počet žiakov v skupine ako podiel 72 : 6.
-
Otázka 13 / 25
13. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Dedko má 75 rokov. Jeho vnučka Anička má 5 rokov. Koľkokrát je dedko starší ako jeho vnučka?
- Dedko je (15)-krát starší ako jeho vnučka.
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Koľkokrát je dedko starší ako jeho vnučka? Skúsme povedať vetu inak:
Dedko je x-krát starší (má x-krát viac rokov) ako jeho vnučka. Vetu prepíšeme symbolicky:
D = x • V, teda 75 = x • 5.
A výpočet je už pre vás hračkou.
-
Otázka 14 / 25
14. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2V tabuľke je uvedené cenník hovorov v závislosti od doby, kedy telefonujete. Koľko minút ste telefonovali, ak ste začali telefonovať o 8:00 a za hovor ste zaplatili 60 centov?
čas
00:00 – 06:00 06:00 – 12:00 12:00 – 18:00 18:00 – 24:00 cena
za 1 min.15 centov 20 centov 25 centov 15 centov
- (3) minúty
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Na základe času, kedy sa telefonát začal, vieme v tabuľke nájsť príslušný stĺpec, z ktorého zistíme cenu hovoru za minútu.
Ďalej už stačí len vydeliť celkovú cenu hovoru cenou za minútu.
-
Otázka 15 / 25
15. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Koľko radov v divadle bolo zaplnených, ak v jednom rade sa nachádza 12 sedadiel a obsadených bolo celkovo 72 sedadiel?
- Zaplnených bolo (6) radov.
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Na nižšie uvedenom obrázku sa v 1 rade sa nachádza 7 sedadiel, celkovo je obsadených 28 sedadiel. Vidíme, že obsadené sú 4 rady. Popremýšľajte, ako vypočítať počet radov, ak poznáme počet sedadiel v rade a celkový počet obsadených sedadiel. Určite na to prídete :)
-
Otázka 16 / 25
16. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Petra prečítala každý deň 13 strán obľúbenej knihy Chuť granátových jabĺk. Koľko dní čítala, ak celkovo prečítala 78 strán?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Ak ste zvládli predchádzajúce otázky, tak pri tejto určite nápovedu nepotrebujete. A ak predsa… Po stlašení tlačidla skontrolovať sa vám zobrazí správna odpoveď a všetko bude jasné :)
-
Otázka 17 / 25
17. Otázka
Bodové ohodnotenie: 22Vypočítajte nasledovné príklady:
-
a) (3 + 18)·6 = (126)
b) (18 - 2)·4 = (64)
c) (9 + 15)·9 = (216)
d) (18 - 3)·6 = (90)
e) (3 + 19)·7 = (154)
f) (15 - 7)·5 = (40)
g) (6 + 12)·6 = (108)
h) (13 - 5)·7 = (56)
i) (6 + 11)·3 = (51)
j) (13 - 7)·5 = (30)
k) (7 + 12)·9 = (171)
l) 6·(9 + 11) = (120)
m) 6·(11 - 2) = (54)
n) 3·(4 + 19) = (69)
o) 8·(18 - 3) = (120)
p) 4·(4 + 13) = (68)
q) 4·(12 - 6) = (24)
r) 6·(2 + 18) = (120)
s) 7·(14 - 6) = (56)
t) 3·(9 + 11) = (60)
u) 3·(11 - 8) = (9)
v) 9·(5 + 18) = (207)
Správne 22 / 22BodyNesprávne / 22 BodyNápoveda
Pri násobení zátvorky jednociferným číslom platí:
- a·(b + c) = a·b + a·c
- a·(b – c) = a·b – a·c
Podobne počítame aj v prípade, ak je zátvorka prvá:
- (b + c)·a = b·a + c·a
- (b – c)·a = b·a – c·a
Napr. (12 – 7)·3 = 12·3 – 7·3 = 36 – 21 = 15
Iným spôsobom je vypočítať súčet alebo rozdiel v zátvorke a až potom násobiť.
Napr. (12 – 7)·3 = 5·3 = 15 -
a) (3 + 18)·6 = (126)
-
Otázka 18 / 25
18. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Peter a Adam sú vášniví chovatelia zajacov. Peter má 12 zajacov a Adam 9. Koľko nôh majú spolu ich zajace?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Zajac má 4 nohy. :)
Viem, to ste určite vedeli. Takže počet nôh získame jednoduchým násobením počtu zajacov počtom nôh 1 zajaca…
(12 + 9) • 4 = …
-
Otázka 19 / 25
19. Otázka
Bodové ohodnotenie: 3Po dvore behalo 12 sliepok a 5 prasiatka. O koľko viac slepačích nožičiek ako prasacích behalo po dvore?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Prasiatko má 4 nohy a sliepka má 2 nohy.
Počet slepačích nožičiek: 12 • 2 = 24
Počet prasacích nožičiek: 5 • 4 = 20Pri otázke o koľko viac, je potrebné vzniknuté súčiny odčítať.
-
Otázka 20 / 25
20. Otázka
Bodové ohodnotenie: 44Vypočítajte – doplňte neúplný podiel a zvyšok:
-
18 : 4 = (4) zv. (2) 57 : 7 = (8) zv. (1) 58 : 8 = (7) zv. (2) 83 : 9 = (9) zv. (2) 31 : 7 = (4) zv. (3) 26 : 4 = (6) zv. (2) 29 : 7 = (4) zv. (1) 31 : 6 = (5) zv. (1) 33 : 4 = (8) zv. (1) 64 : 9 = (7) zv. (1) 38 : 6 = (6) zv. (2) 26 : 5 = (5) zv. (1) 31 : 4 = (7) zv. (3) 23 : 4 = (5) zv. (3) 65 : 7 = (9) zv. (2) 19 : 4 = (4) zv. (3) 26 : 4 = (6) zv. (2) 73 : 8 = (9) zv. (1) 21 : 5 = (4) zv. (1) 39 : 6 = (6) zv. (3) 27 : 4 = (6) zv. (3) 31 : 6 = (5) zv. (1)
Správne 44 / 44BodyNesprávne / 44 BodyNápoveda
Tieto výpočty sú veľmi dôležité. Napr. idete kupovať tričká v dobrej cene – 7 € za kus. V peňaženke máte 59 €. Koľko tričiek môžete kúpiť? Koľko peňazí vám ešte zostane?
Výpočet je jednoduchý: 59 € vydelíme 7, teda cenou jedného trička.
Tým vlastne zistíme, koľkokrát sa číslo 8 „zmestí“ – nachádza v čísle 59.
59 : 7 = 8
7 sa v 59 nachádza 8-krát, preto si môžete kúpiť max. 8 tričiek. Pokračujme vo výpočte:
8 · 7 = 56 a koľko mi chýba do 59? 3 mi chýba do 59, pod 59 teda napíšeme číslo 3, ktoré vyjadruje zvyšok (to, čo zostane)
Iný zápis 59 : 7 = 8 zv. 3Za 59 € si môžeme kúpiť 8 tričiek po 7 € a 3 € zostanú.
-
-
Otázka 21 / 25
21. Otázka
Bodové ohodnotenie: 24Vynásobte spamäti:
-
a) 500·30= (15000) m) 700·30= (21000) b) 40·70= (2800) n) 90·80= (7200) c) 20·200= (4000) o) 80·200= (16000) d) 700·20= (14000) p) 200·40= (8000) e) 90·50= (4500) q) 20·80= (1600) f) 80·600= (48000) r) 50·200= (10000) g) 800·30= (24000) s) 900·70= (63000) h) 80·50= (4000) t) 40·20= (800) i) 80·300= (24000) u) 40·900= (36000) j) 800·70= (56000) v) 700·40= (28000) k) 30·60= (1800) w) 80·50= (4000) l) 80·900= (72000) x) 60·500= (30000)
Správne 24 / 24BodyNesprávne / 24 BodyNápoveda
Pri násobení použite malú násobilku.
Napr.: 600 • 70 = … vynásobím 6 • 7 a pripíšem celkový počet núl.
600 • 70 = 42000
-
-
Otázka 22 / 25
22. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Dopoludnia Jana prečítala 12 strán knihy, popoludní 8-krát viac. Koľko strán spolu prečítala?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
dopoludnia …. 12 strán
popoludní ….. 8-krát viac ako dopoludnia
spolu …………. ?… mali by ste dospieť k číselnému výrazu: 12 + 12.8 … a následne určiť výsledok :)
-
Otázka 23 / 25
23. Otázka
Bodové ohodnotenie: 1Koľko násobkov čísla 5 sa nachádza medzi číslami 11 a 52?
Správne
Nesprávne
Nápoveda
Najskôr zistíme koľkokrát sa “zmestí” 5 do 52. Pri určení správnej odpovede nezabudnite, že násobky 5 a 10 sú menšie ako 11.
-
Otázka 24 / 25
24. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Do autobusu sa zmestí 42 ľudí. Koľko autobusov potrebujeme, ak je nutné súčasne prepraviť 219 cestujúcich?
Správne
Nesprávne
-
Otázka 25 / 25
25. Otázka
Bodové ohodnotenie: 2Škola je od kostola vzdialená 200 metrov, čo je o 400 metrov menej ako kultúrny dom. Ktorá z budov je ku kostolu bližšie a koľkokrát?
- Bližšie je (škola, Škola, skola, Skola). Je (3)-krát bližšie.
Správne 2 / 2BodyNesprávne / 2 BodyNápoveda
vzdialenosť kultúrny dom – kostol …. x
vzdialenosť škola – kostol …. 200 m …. o 400 m menej, preto 200 = x – 400
…. vypočítame x, porovnáme a delením zistíme, koľkokrát je daná budova ku kostolu bližšie