Obsah článku:
↑ Hore
Pri preberaní témy Pytagorova veta môžete v rámci vyučovacej hodiny efektívne využiť okrem iných aj didaktickú hru Bingo.
Pripravte sa na to, že táto aktivita vám zaberie 30 – 40 minút z vyučovacej hodiny.
Pri príprave na vyuč. hodinu:
- vytlačte si svoj zoznam úloh s výsledkami a pridelenými tajnými číslami;
- vytlačte pre jednotlivé skupiny sady úloh s tiketom (v závislosti od počtu skupín);
- všetky materiály na stiahnutie nájdete na konci tohto článku;
Priebeh aktivity:
- rozdeľte žiakov do skupín po 4 – 6 žiakoch;
- informujte žiakov, že
- každá skupina dostane sadu 16 úloh a výsledkovú listinu – tiket;
- úlohy sú s rôznou náročnosťou, aby sa mohli do počítania zapojiť všetci členovia skupiny;
- v priebehu počítania zaokrúhľujte na 4 desatinné miesta a až výsledky zaokrúhlite na 2 desatinné miesta;
- za každú úlohu získajú 1 bod;
- po vyriešení každej úlohy prídu za Vami (vyučujúcim) a v prípade správneho výsledku im prezradíte tajné číslo, ktoré si na tikete zakrúžkujú – ak sa na ňom nachádza;
- ak majú zakrúžkované všetky čísla, dosiahnu BINGO a získajú bonusových 5 bodov;
- rozdajte skupinám tikety a dajte žiakom pokyn, aby do tiketu náhodne doplnili 9 prirodzených čísel z rozsahu 1 – 16 ;
- rozdajte do skupín pripravené sady úloh a dajte žiakom pokyn, aby začali riešiť úlohy;
- po skončení aktivity si poznačte, koľko bodov získali jednotlivé skupiny
Ďalšie tipy:
- v prípade, ak máte k dispozícii interaktívnu tabuľu so softvérom Flow!Works (softvér si môžete bezplatne stiahnuť na stránke http://qomo.com/Product.aspx?ProductID=45#this ), pripravili sme pre vás možnosť vypĺňať tikety priamo na interaktívnej tabuli (súbor na konci článku), čím ešte viac podporíme súťaživosť, keďže žiaci uvidia, ako sa darí konkurenčným skupinám.
- Označenia úloh a tajné čísla pridelené v tabuľke pre jednotlivé úlohy si môžete samozrejme v prípade potreby obmieňať. Sadu úloh pre učiteľa i pre žiakov máte k dispozícii aj vo formáte .docx.
Ukážka úloh pre učiteľa:
Označenie úlohy | Tajné číslo | Zadanie | Výsledok |
1. úloha | 12 | Určte v cm2 obsah obdĺžnika ABCD, ktorého dlhšia strana a=20cm a jeho uhlopriečka je o 10cm dlhšia ako jeho kratšia strana. | |
2. úloha | 6 | Určte obsah pravouhlého lichobežníka PQRS v cm2 so základňami |PQ|=6cm a |RS|=4cm, ak jeho dlhšie rameno je dvojnásobkom kolmého ramena. | |
3. úloha | 3 | Park má tvar obdĺžnika so stranami 120 metrov a 80 metrov. Priamo na jeho uhlopriečke je umiestnený chodník. Určte dĺžku tohto chodníka v metroch. | |
4. úloha | 16 | Akú dĺhšiu by musela mať najkratšia strana trojuholníka so stranami 6 cm, 7cm a 9 cm, aby bol daný trojuholník pravouhlý s preponou dĺžky 9 cm? |
Kompletnú sadu úloh si môžete stiahnuť vo formáte .docx alebo .pdf na konci tohto článku.
Ukážka úloh pre žiakov:
Označenie úlohy | Zadanie | Výsledok |
1. úloha | Určte v cm2 obsah obdĺžnika ABCD, ktorého dlhšia strana a=20cm a jeho uhlopriečka je o 10cm dlhšia ako jeho kratšia strana. | |
2. úloha | Určte obsah pravouhlého lichobežníka PQRS v cm2 so základňami |PQ|=6cm a |RS|=4cm, ak jeho dlhšie rameno je dvojnásobkom kolmého ramena. | |
3. úloha | Park má tvar obdĺžnika so stranami 120 metrov a 80 metrov. Priamo na jeho uhlopriečke je umiestnený chodník. Určte dĺžku tohto chodníka v metroch. | |
4. úloha | Akú dĺhšiu by musela mať najkratšia strana trojuholníka so stranami 6 cm, 7cm a 9 cm, aby bol daný trojuholník pravouhlý s preponou dĺžky 9 cm? |