Obsah článku:
↑ Hore
Neriešené príklady
Príklad 1:
Utvorte negácie kvantifikovaných výrokov:
- Všetci žiaci v našej triede vyriešili úlohu správne.
- Aspoň dva mesiace v roku majú 30 dní.
- Žiadny žiak 1. A nenosí okuliare.
- Práve dvaja z nás pôjdu v sobotu do kina.
- V autobuse bolo najviac 10 cestujúcich.
- Na prednáške bolo aspoň 7 študentov.
- Podarilo sa mi kúpiť práve 6 červených hrnčekov.
- Prečítal som najviac 9 strán z tejto knihy.
- Každý trojuholník je pravouhlý.
- Niektorí žiaci nosia okuliare.
- Existuje pravouholník, ktorého susedné strany sú zhodné.
- Najviac traja žiaci sú neprezutí.
- Aspoň jedno prvočíslo je párne.
Príklad 2:
Daný je výrok: „Číslo 8 je párne.“ Ktorý z nasledujúcich výrokov je jeho negáciou?
- Číslo 8 je deliteľné číslom 2.
- Číslo 8 je nepárne.
- Číslo 8 nie je prvočíslo.
Príklad 3:
Daná je negácia výroku: „Neexistuje žiaden tupouhlý trojuholník.“ Nájdite pôvodný výrok a určte, ktorý z nich je pravdivý.
Príklad 4:
- Negáciou výroku „Aspoň jeden študent 1.C na konci školského roka skončil s vyznamenaním.“ je výrok:
- A: Aspoň 2 študenti 1.C triedy na konci školského roku skončili s vyznamenaním.
- B: Všetci študenti 1.C triedy na konci školského roku skončili s vyznamenaním.
- C: Ani jeden študent 1.C triedy na konci školského roku neskončil s vyznamenaním.
- D: Ani jeden študent 1.C triedy na konci školského roku neskončil bez vyznamenania.
- E: Ani jedna odpoveď nie je správna.
Príklad 5:
Rozhodnite, v ktorých dvojiciach ide o výrok a jeho negáciu.
- Naše auto je čierne.
Naše auto je biele. - Číslo 3 je deliteľom čísla 6.
Číslo 3 nie je deliteľom čísla 6. - Mám staršiu sestru.
Mám mladšiu sestru. - 2 + 3 < 5
2 + 3 > 5 - Aspoň dvaja z nás pôjdu v nedeľu na výlet.
Najviac dvaja z nás pôjdu v nedeľu na výlet. - Aspoň traja z nás pôjdu dnes večer do kina.
Najviac dvaja z nás pôjdu dnes večer do kina. - Dostal som k narodeninám práve 5 darčekov.
Dostal som k narodeninám najviac 4 alebo aspoň 6 darčekov. - Na stretnutie neprišiel nikto z nás.
Všetci sme prišli na stretnutie.
Výsledky: