Zazvonilo na prestávku a v triede bol zrazu obrovský hluk – ako zvyčajne. V poslednej lavici to vrelo obzvlášť. Janko a Peter sa hádali, kto má viac poštových známok vo svojom albume.
„Ja mám aspoň o 25 známok viac ako ty!“ – tvrdil Janko.
Peter mu oponoval: „To určite, viac známok mám ja a určite aspoň 3-krát viac.“
Ktovie ako by sa to bolo skončilo, keby sa medzi nich nezamiešala Zuzka.
„Radšej sa prestaňte hádať a zajtra doneste každý svoj album do školy. Spočítame známky a zistíme, kto má pravdu.“
S tým chlapci súhlasili a s chuťou sa pustili do zdravej desiaty.
Na ďalší deň priniesli obaja svoje albumy a pustili sa s kamarátmi do počítania.
Zistili, že Janko má 145 známok a Peter má 290 známok.
Zuzka bola vo svojom živle, na tabuľu napísala:
Kto mal teda pravdu? Janko či Peter?
Aspoň o 25 známok viac znamená viac o 25, 26, 27, … známok. Lenže Janko má známok menej – o 145 menej, teda nemal pravdu.
Aspoň o 3-krát viac známok znamená 3-krát, 4-krát, 5-krát, … viac známok. Lenže Peter má 2-krát viac známok, teda tiež nemal pravdu.
Zazvonilo a do triedy vošla pani učiteľka matematiky a ihneď si všimla popísanú tabuľu. Zobrala do ruky kriedy a pokračovala.
Podiel 290 : 145 vieme zapísať aj ako zlomok:
Čítame ho 290 ku 145 a nazývame pomer. Preto porovnávaniu podielom hovoríme aj porovnávanie pomerom.
Viacerým sa takéto porovnávanie zapáčilo a preto chceli porovnávať pomerom tiež.
Pokračovanie nabudúce.